سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عدم تمکین چیست؟

زوجین بعد از خواندن صیغه عقد، نسبت به یکدیگر وظایف قانونی و شرعی دارند، که اگر هر یک از زوجین این وظایف را در مقابل دیگری رعایت نکند، موجب عدم تمکین و ضمانت اجرا می‌شود. با اینکه رعایت این وظایف نشان دهنده میزان علاقه زوجین به زندگی مشترک است، اما گاهی انجام این وظیفه را قانون نیز مورد حمایت و نظارت خود قرار می دهد و در صورت عدم انجام آن، برای وظایف مشترک زوجین ضمانت اجراهایی را تعیین می کند.

واژه تمکین غالباً به لحاظ عرف، برای زنان استفاده می‌شود و باید زن یک سری از وظایف را در مقابل شوهر خودش انجام دهد و به رعایت حقوق شوهر بپردازد، اما این امر تنها مربوط به حقوق زن در برابر شوهر نمی‌شود و چرا که در رابطه با همسر خود، مردان نیز وظیفه‌ای دارند و باید در حق همسر خود این وظایف را رعایت کنند. در واقع همانطور که زن باید از مرد تمکین کند، مرد نیز باید در برابر زن وظایف زناشویی را انجام دهد. تمکین در دو دسته‌بندی عام و خاص تقسیم می‌شود، در امور خانوادگی زمانی که زن به اطاعت از همسر خود موظف است به آن تمکین عام گفته می‌شود و تمکین خاص اطاعت از همسر در روابط زناشویی می‌باشد.

شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن به صورت خاصی می‌باشد و در صورتی که عدم تمکین زن از همسرش به صورت منطقی باشد و نتوان عدم تمکین زن را در دادگاه ثابت کرد، مرد نمی‌تواند برای همسرش حکم مشروط را دریافت کند، حکم مشروط همان عدم تمکین می‌باشد. در واقع تمکین از شوهر امری مطلق و همیشگی نیست و مواردی توسط قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است که در صورت وجود آنها به حکم قانون زن اجازه دارد از تمکین در برابر شوهر خودداری کند.

در صورت موارد زیر امکان اثبات ناشزه بودن زن توسط مرد وجود ندارد

  • در صورتی که به خاطر دیدار با بستگان یا انجام امور ضروری ترک منزل صورت گرفته باشد، به خصوص در زمانی که حین عقد زن حق تعیین مسکن یا مسافرت را ذکر کرده باشد.
  • انجام ترفندهایی توسط مرد و تعویض قفل درب منزل که مانع ورود زن به منزل شود.
  • زمانی که به دلیل وجود بیماری‌های مقاربتی و ابتلای طرف مقابل احتمال به خطر افتادن سلامتی زوج یا زوجه وجود داشته باشد.
  • چنانچه توسط زوج وسایل ضروری زندگی فراهم نشود.
  • اگر حق تعیین منزل به زن داده شود زن می‌تواند با همسر در منزل مشترک زندگی نکند و این عدم تمکین نمی‌باشد و طبق قانون زن می‌تواند در برابر شوهر از تمکین عام و خاص امتناع کند و در صورتی که به دلایل موجهی مانند ترس از ضرر بدنی از طرف شوهر، زن با او در یک منزل زندگی نکند و عدم تمکین اتفاق افتد، نمی‌توان به دلیل عدم تمکین حق طلاق را از وی گرفت، چرا که این عدم تمکین به دلیل ایجاد عسر و حرج یا سختی غیر متعارف است و عدم تمکین زن را خود مرد فراهم کرده است، اما چنانچه از روی لجبازی یا مسائل دیگر عدم تمکین اتفاق افتاد و برای عدم تمکین زن دلیل موجهی نداشته باشد، شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن فراهم می‌باشد

 

سلام به دوستان عزیزم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط طلاق در صورت عدم تمکین زن با وب سایت از وکیل بپرس همراه باشید