سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل طلاق از طرف مرد

اگر بخواهیم طلاق را از نظر درخواست کننده تقسیم بندی کنیم می توان آن را در طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی و طلاق از طرف زن دسته بندی کرد. در قانون مدنی حق طلاق به مرد داده شده است و مرد به شرط پرداخت تمامی حقوق مالی و غیر مالی زن می تواند از او طلاق بگیرد؛

اما مرد لازم است برای طلاق دادن زوجه مراحل زیر را به طور کامل انجام دهد:

  •  برای اقامه دعاوی حقوقی لازم است دادخواست تنظیم شود تا در دادگاه به درخواست او رسیدگی شود. در نظر داشته باشید که طلاق نیز از جمله دعاوی حقوقی به شمار می رود. به هر حال برای شروع انواع دعاوی طلاق لازم است به دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضائیه مراجعه کرده و دادخواست گواهی عدم امکان سازش را تنظیم نموده و در اختیار مقامات قضایی قرار دهید.
  •  در گام دوم از طلاق، لازم است مرد و زن یکی از اعضای خانواده و یا نزدیکان خود را به عنوان داور به محاکم قضایی معرفی کنند تا مرحله داوری نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شود. لازم به ذکر است که داور باید دارای شروطی خاص باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به متاهل بودن اشاره کرد.
  • اشاره داشتیم که زن در زمان نکاح از حقوقی برخوردار می شود که آن را می توان به حقوق مالی و حقوئق غیر مالی تقسیم بندی کرد. در طلاق از طرف مرد، لازم است تا زوج تمامی حقوق زوجه را در اختیار او قرار دهد. از مهم ترین حقوق مالی و غیر مالی زن می توان به مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، جهیزیه، حق حضانت فرزندان و… اشاره کرد.
  • پس از طی نمودن مراحل قبلی لازم است زوج برای دریافت گواهی عدم امکان سازش اقدامات لازم را به انجام برساند. در نظر داشته باشید که قاضی پرونده طلاق را به دقت مورد بررسی قرار می دهد و اگر تمامی جوانب برای او مشخص شود در نهایت گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد که به معنای وجود نداشتن راهی برای سازش میان زوجین است.
  • در این مرحله و پس از اینکه مرد و زن موفق به دریافت گواهی عدم امکان سازش در طلاق شدند لازم است به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و اقدامات پایانی را به انجام برسانند. در این مراکز حقوقی صیغه طلاق جاری خواهد شد و زوجین برای همیشه از یکدیگر جدا خواهند شد. این مرحله به معنای پایان زندگی مشترک است.